lördag 29 mars 2014

Välkommen till The History Blog!

Jag har förmodligen inga läsare än, men jag säger i alla fall;
- Välkommen hit!
till dig som har lust att följa den här bloggen.

 Jag är exceptionellt historieintresserad. Mest förtjust är jag i kungarna och drottningarna som regerade i Sverige under 1600-, 1700- och 1800-talen. Mina tre favoritregenter är Karl XIV Johan, Karl XII och Gustav III. Alla tre hade de ganska händelserika liv, två av dem dog ganska dramatiska dödar (Karl XII som blev skjuten i Fredrikshald 1718 och Gustav III som mördades under operamaskeraden 1792). Jag tycker också mycket om Napoleon I (fransk kejsare mellan 1804 och 1813, sedan åter 1815), även om han var fransk och inte svensk regent.

 Har alltid varit relativt intresserad av historia, men det drog igång på allvar i slutet av november 2013 och sedan dess har Sveriges regenter (och Napoleon) i princip blivit mitt liv.

 I den här bloggen kommer jag antagligen skriva mest om svenska kungar och drottningar, men det är möjligt att det blir om en del annat som rör ämnet historia också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar