söndag 17 augusti 2014

En tripp till Göteborg

Jag och min familj var i Göteborg över några dagar tillsammans med en annan familj, några vänner till oss. Vi var väl främst där för att gå på Liseberg. Men man hittar så klart också en del spår av svenska (och franska) regenter. Till exempel:


...Karl IX:s staty på Kungsportsplatsen.


Samt sonens, Gustav II Adolfs, staty på Gustaf Adolfs torg.

Den 12-17 augusti hölls Göteborgs (årliga) Kulturkalas, med blandade aktiviteter - som till exempel rör sång, dans, litteratur och teater. På Gustaf Adolfs torg fanns en massa kiosker och tält resta, där det såldes blandad mat från världens länder. Överallt fladdrade tyska, brittiska, nederländska, thailändska (och så vidare) flaggor. De franska fick mig dock bara att tänka på franska revolutionen 1789-1799.



"Frihet, jämlikhet, broderskap!"

Den första kvällen åt vi på en fransk restaurang; 'Le Pain Français'. Jag hittade "Salade Napoléon" i menyn och var därför tvungen att beställa den. Salladen smakade bra, även om maten i allmänhet kanske var något dyr.



#påkvällendeladejagencokemeddrottningkristina

Man kan också köpa Grythyttans vatten i Göteborg (inte bara i Göteborg, utan också i exempelvis Östersund). På flaskans etikett finns bilder av drottning Kristina. Jag skulle gissa på att det har att göra med att hon utforskade, eller besökte, vattenkällan i närheten av Grythyttan.


Jag och min bror köpte Coca Cola två gånger. Anton valde att "dela en Coke med Karl" och jag att "dela en Coke med Johan". Se, vilket tjusigt namn man får om man ställer flaskorna bredvid varandra.


Dela en Coke med Karl XIV Johan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar