tisdag 9 september 2014

Julia 13 år!

Nej, Julia är ingen svensk drottning. Ingen kung heller, för den delen. I sådant fall vore hon kanske lite väl ung? Julia är hur som helst mitt namn och detta inlägg handlar främst om min 13-årsdag, som inföll igår, den 8 september 2014.

Jag fick på morgonen, innan jag gick till skolan, ett antal kungliga presenter. Exempelvis planschen 'Sveriges Rikes Regentlängd' av min mors moster och dennas man. Jag tackar så hjärtligt, en sådan har jag tittat på ett tag. Dessa planscher finns att köpa på de flesta kungliga slott jag har besökt; det första jag kommer att tänka på är Rosersbergs slott, men det är förmodligen inte det enda, är säker på att den finns på Drottningholm också.

Jag råkade för övrigt se den där planschen hoprullad i vår tvättstuga några gånger; jag brukar hänga där - alltså både tvätten och för att fördriva tiden.

Nu är fallet så att jag ska renovera mitt rum. Jag borde kanske ha gjort det för ett tag sedan, men så har inte skett (det kan bero på att jag inte riktigt har städat där ordentligt). Därför kan man ännu se den snygga Lilla Anna och Långa farbrorn-tapeten på väggarna, som har suttit där i elva år, inte Karl XIV Johan och Oskar II. Och därför ligger planschen ännu i "förpackningen".


Förpackad.


En del av planschen.

Jag fick också sällskaps- och strategispelet Risk av mina föräldrar. Jag måste medge att det ligger en 1700-talsanda över själva "spelkartongen". Spelet går ju dessutom ut på att, med hjälp av sina arméer, ta över världen - lite Napoleonkomplex-varning?


Samtliga avsnitt av "Hermans kungar" på DVD var en annan gåva. 'Hermans kungar' är tio samlade avsnitt om just Sveriges kungar ur dokumentärserien "Hermans historia", med Herman Lindqvist, som sändes i SVT åren 1991 till 2002. Serien är alltså rätt gammal, men intressant och lärorik, även om jag redan känner till i princip allt Lindqvist berättar om. Hittills har jag "bara" sett tre filmer: de gällande Karl XI, Karl XII och Jean Baptiste Bernadotte [Karl XIV Johan]. Varje avsnitt är mellan en och två timmar långt. Den kompletta samlingen är 'Gustav Vasa', 'Johan III', 'Karl IX', 'Gustav II Adolf'', 'Karl X Gustav', 'Karl XI', 'Karl XII', 'Gustav III', 'Gustav IV Adolf' och 'Jean Baptiste Bernadotte' (av någon anledning heter den delen inte 'Karl XIV Johan').


DVD-boxen.


Mina tre personliga favoriter.

Vill också dela med mig av en bild jag hittade på internet, förmodligen någon reklam för Expressen, då man tydligen tidigare fick en tidning och en av "Hermans kungar"-filmerna för 59 kronor. Tyckte att den var lite rolig.


En sista spännande present är...


... en kartong fylld med bubbelplast!

Nej, nu ska jag inte flamsa, i kartongen finns också något bättre än bubbelplast.


Nämligen en prydnadstallrik i porslin med en bild av Karl XIV Johan, samt hans valspråk: "Folkets kärlek min belöning".


Även en tallrik med Oskar II:s porträtt och valspråken "Brödrafolkens väl" och "Sveriges väl". Det första byttes ut mot det senare efter unionsupplösningen 1905.

Så jag tackar familjen för fina gåvor. Födelsedagen var lyckad! Kanske blir det mer historiska presenter om ett par veckor, då jag träffar fler släktingar och vänner? Vi får se, helt enkelt.

I morse satte jag för övrigt upp den här bilden till insidan av mitt skåp i skolan:


Jag skrev ut den från datorn, laminerade den och fäste den på skåpväggen med häftmassa. Enkelt! Och mycket tjusigare än alla The Fooo- och One Direction-posters.

2 kommentarer: