torsdag 30 oktober 2014

Filmrecension: "Marie Antoinette"

Jag tänkte ge mig på att skriva en filmrecension, självklart om en historisk film. Den här gången handlar det om Marie Antoinette, som jag såg tidigare idag.

Titel: Marie Antoinette

Regissör: Sofia Coppola

Produktionsår: 2006

Land: USA

Speltid:
118 minuter

Utspelar sig: I det sena 1700-talets Österrike och senare Frankrike

Handling: Filmen handlar om Marie Antoinettes (Kirsten Dunst) liv; hon föds som österrikisk prinsessa och blir som artonåring Frankrikes drottning. När hon är endast fjorton år gammal gifter hon sig med den ett år äldre kronprinsen av Frankrike, den blivande Ludvig XVI (Jason Schwartzman). Marie Antoinette känner sig först utstött och trivs inte i det stela, franska hovet. Hennes gemål vill inte samtala med henne. Men så småningom, när hon blivit drottning, lever hon ett liv i lyx med sina två goda väninnor: prinsessan de Lamballe (Mary Nighy) och hertiginnan de Polignac (Rose Byrne). Ännu viskas det dock om i societeten att kungen och drottningen inte har fullbordat sitt äktenskap och Marie Antoinette känner pressen. Hur ska hon göra med sin make, som inte vill komma henne nära?

Min åsikt om filmen: Jag tyckte om filmen. Jag kände visserligen redan till historien, men inte gjorde det någonting - enligt mig är en historisk spelfilm alltid underhållande. Man har stoppat in moderna musikstycken i filmen här och var, men jag tycker inte att det förstör den historiska andan. Filmen är välgjord och kostymerna är trovärdiga.

På ett ställe i filmen upptäckte jag dock ett par nutida Converse-skor och jag och familjen undrade om de är en "miss", eller om de syns i bild bara som en rolig grej, Jag skulle gissa på det senare, men man vet aldrig...

Betyg: Om jag ska betygsätta filmen på en skala från ett till fem, skulle jag nog säga fem. Eller fyra, kanske. Eller fem. Jag har ofta problem med betygsskalor, vet inte riktigt hur jag ska bedöma en film, eller bok.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar