måndag 27 oktober 2014

Försenat inlägg gällande bröllopsdag

Jag upptäckte nyligen att Johan III:s och Katarina Jagellonicas bröllopsdag redan har passerat. Den skulle jag ha uppmärksammat den 4 oktober, men anledningen till att det inte blev så var att jag bara hade skrivit upp kungliga bröllopsdagar till och med den 1 oktober i min kalender samt att min lista på dessa bröllopsdagar hade "försvunnit". Nu har jag dock hittat den igen och skrivit in resten av bröllopsdagarna för året i kalendern.

Eftersom det egentliga datumet för bröllopet var för så pass länge sedan, bestämmer jag mig för att inte göra något längre blogginlägg om detta. Men vigseln ägde i alla fall rum i dagens Litauens huvudstad, Vilnius, år 1562, enligt katolska kyrkans ritualer. Är du, läsare, eventuellt intresserad av att ta reda på mer om detta kan du googla "Johan III" eller "Katarina Jagellonica". Här avslutar jag nämligen mitt inlägg.


Johan och Katarina med sonen Sigismund, i fångenskap på Gripsholms slott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar