tisdag 22 juli 2014

Europaresa med spår av svensk historia

Det har under de senaste veckorna blivit många inläggsförseningar gällande födelsedagar, dödsdagar, kröningsdagar och bröllopsdagar. Som jag tidigare skrev beror det på att jag har bilat genom Europa, därför varit mycket upptagen och inte alltid har haft tillgång till internet. Jag kom visserligen hem till Stockholm för över en vecka sedan, men möjligtvis beroende på lathet eller trötthet har jag inte skrivit alla inlägg som bör ha publicerats under den här tiden förrän nu. Hur som helst kan man hitta flera spår av svensk, men så klart också utländsk, historia runt om i Europa. Dessutom ser jag och min familj vissa kopplingar mellan föremål och Sveriges regenter som kanske inte alla ser. Några bildexempel följer:


Jag åkte alltså bil från Stockholm ner till Trelleborg i Skåne, en resa jag har gjort flera gånger tidigare. På vägen stannade vi i Gränna, som är känt för polkagristillverkningen. Vad tänker man när man ser en "blå-gul stång", om inte karolineruniform? Kan en polkagris möjligtvis smaka Karl XII?

Resan fortsatte med färja över till tyska Rostock, sedan genom hela Tyskland till Prag, Tjeckiens huvudstad, där vi, precis som för två år sedan, övernattade.



Karlsbron i Gamla stan i Prag restes i slutet av 1300-talet och har fått sitt namn efter den dåvarande tysk-romerska kejsaren Karl IV. Det för svenskar speciella med bron är att den svenska armén marscherade över den år 1648, under drottning Kristinas regeringstid. Svenskarna var dock inte särskilt vänliga, de plundrade staden och häftiga strider utkämpades.


Staty av kejsar Karl IV, rest vid Karlsbrons ände.





Regn och rusk! Sist jag var i Prag var det över 30 graders värme och skinande sol...

Dagen därpå gick färden vidare genom Tjeckien och Slovakien, mot Ungern som var resans slutmål. Vi åkte förbi Austerlitz, som ligger i det nuvarande Tjeckien. Det var där det så kallade Trekejsarslaget utkämpades år 1805 - de stridande var Napoleon I av Frankrike, Alexander I av Ryssland och Frans II av Österrike. Till och med marskalk Jean Baptiste Bernadotte, den blivande kung Karl XIV Johan av Sverige, närvarade. Napoleon vann en överlägsen seger med sin franska armé.

Vi stannade inte, men skyltar visade att vi kommit till Austerlitz.


Målning av François Gérard föreställande slaget vid Austerlitz. Kejsar Napoleon syns i förgrunden.

När vi väl kommit fram till Ungern tillbringade vi en ungefärlig vecka vid Balatonsjön. Sedan begav vi oss till Budapest, ungrarnas huvudstad. En otroligt vacker stad, värd att besöka. Dock är staden inte riktigt lika vacker som Stockholm...

Vi besökte det kungliga Budaslottet som färdigställdes 1265. Slottet är beläget på en höjd ovan Donau som flyter genom Budapest. Ett fantastiskt slott med underbar utsikt. Tyvärr hade det blivit sämre väder igen, efter en veckas värme, nere i Europa. Jag tog inga bilder på slottet med mobiltelefonen, bara med familjens kamera (som jag inte hittar överföringssladden till), så jag lånar en bild från Google;


Jag hade planerat att studera minnesplaketten som satts upp på Váci utca 43 i Budapest. Textraden "Carl XII rastade här på Ridt från Turkiet till Stralsund nov. 1714." står skriven. Jag och min bror stod som de smågalna rojalister och patrioter vi är och gjorde honnör mot den avbildade kungen.
Jag åkte förresten förbi Stralsund på väg hem, också...


I Ungerns huvudstad kan du till och med köpa bevis på att (kung) Karl älskar dig! Linne fyndat på New Yorker, med texten "Karl loves me". Vi skrattade lite åt det, särskilt mina två närmsta vänner som jag skickade bilder till.



Efter två nätter i Budapest åkte vi mot Wien, Österrikes huvudstad. Vi hann inte uppleva så mycket av staden. Men en lite lustig sak var att konserter med Wolfgang Amadeus Mozarts musik förbereddes och män stod utklädda i 2700-talsmoderiktiga kläder med peruker på huvuden. Min far försökte fota en av dessa "Mozart-män". "Mozart-mannen" blev otroligt upprörd och sade att pappa var tvungen att fråga i fall han fick tillåtelse att fota först.
- Okay, can I take a picture? frågade pappa.
- No! svarade "Mozart-mannen" och vände sig om.
Pappa hade i alla fall lyckats ta en bild av den andra "Mozart-mannen". Men också han fotades med kameran.

Jean Bernadotte var för övrigt fransk ambassadör i Wien året 1798, en ärofylld post. Men när han hissade den franska trikoloren påmindes österrikarna om den franska revolutionen, som de var starkt emot, och österrikiska drottning Marie Antoinette av Frankrike som halshöggs. Ambassadens fönsterrutor krossades av stenar som kastades av upprörda wienare, Bernadotte och hans franska män tog skydd innan Bernadotte ilsken rusade ut i stenhaglet med sin sabel i högsta hugg. Efter upproret gav sig Jean Baptiste genast hem till Paris och vägrade återvända till Wien.

I huvudstaden finns en gata med namnet Bernadottegasse. Det finns många gator i Wien med svenskklingande namn, som Wasagasse, efter Gustav IV Adolfs son som i österrikisk tjänst kallade sig Gustav av Wasa.

Efter en natt i den lilla tyska staden Lübbenau tog vi färjan tillbaka till Trelleborg. Just den färjan heter M/S Mecklenburg-Vorpommern - jag tänker alltid på de svenska medeltidskungarna Albrekt av Mecklenburg och Erik av Pommern...


Vi sov på Scandic Hotell i Malmö. Det var grus över hela golvet i hotellrummet, så morgonen därpå lämnade jag ett meddelande på en lapp till personalen; "God dag, Scandic! Jag vill tacka för rummet, det äro dock grus på golvet - en hel del grus. Jag och min son, prins Karl, hava varit på ute på björnjakt i trakten och vill kunna vila ut i ogrusiga sängar. Vi beger oss nu till Hufvudstaden. Med vänliga hälsningar, konung Karl XI."

På kvällen kom jag alltså hem till Stockholm, vilket på ett vis var ganska skönt. Allt blev som vanligt, med blågula flaggor, Stadshuset och Karl XII.


Den föreställningen borde man kanske se - biljetterna verkar dock vara utsålda, men kanske går det på annat sätt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar